Fundacja Arkadia zatrudnianie osób niepełnosprawnych praca dla niepełnosprawnych
Zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych
25 stycznia, 2017
Usługi dietetyka mobilnego Dieta Grudziądz Zdrowe odchudzanie dla osób przewlekle chorych
Usługi mobilnego gabinetu dietetycznego
30 stycznia, 2017

Pojazdy uprzywilejowane przepisy

Kurs dla kierowców policji szkolenia uzupełniające dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych kursy dla kierowcy konwojenta

Jak rozpoznać pojazd uprzywilejowany?

Spora część spośród nas bez wątpienia natrafił na takie auto na własnej trasie. Bynajmniej nie chodzi tu o prowadzących popularnych samochodów osobowych, którzy lekceważą nakazy prawa drogowego. Pojazdami uprzywilejowanymi są jakiekolwiek środki transportu, których zadaniem jest ocalanie ludzkiego zdrowia, życia albo dobytku, a także utrzymywanie bezpieczeństwa w kraju. Osoby siedzące za kierownicą takich aut mają obowiązek sygnalizowania innym uczestnikom ruchu samochodowego, że nie będą dopasowywali się do konwencjonalnych kodeksów. Głównie kolorami migocących świateł oraz odgłosami o względnym tonie. Innymi słowy: pozostali prowadzący auta, piesi i motocykliści muszą zauważyć, że pędzi karetka czy straż ogniowa. Do środków transportu, jakie posiadają nietypowe koncesje, włączamy, m.in.: pojazdy ochotniczej straży pożarnej, karetki reanimacyjne, pojazdy straży granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej, jednostek ratownictwa chemicznego, pojazdy związane z ratownictwem górskim. Do kluczowych środków transportu uprzywilejowanych przynależą pojazdy transportujące wartości finansowe, mianowicie tzw. bankowozy. Oprócz tego – samochody firm ochroniarskich, firm kurierskich, przedsiębiorstw pocztowych i pozostałe pojazdy transportujące szkodliwe towary o ogromnie dużej wartości.

Co zrobić, by otrzymać ”przywilej” kierowania ambulansem albo pojazdem wiozącym towary niebezpieczne?

Istnieje kilka uniwersalnych zasad, którymi trzeba się kierować w trakcie zdobywania pozwolenia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi, m.in. należy mieć ukończone 21 lat, posiadać prawo jazdy właściwej kategorii, orzeczenie od lekarza oraz psychologa o braku „wykluczeń” zdrowotnych do panowania tym pojazdem. Oprócz tego obowiązkowo należy odbyć warsztaty w ośrodku ćwiczenia sposobu jazdy i zdać pomyślnie sprawdzian. Obejmuje on dwie istotne części składowe – teoretyczną i praktyczną. Kurs na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego ma za zadanie nauczenie kursanta odpowiedniego postępowania w szczególnych oraz nieprzyjemnych okolicznościach na ulicy. Wspaniałym wzorem jest przedstawianie „granic wytrzymałości” samochodu, a mianowicie bariery po przestąpieniu której traci się nad nim władzę. Program kursu powinien ujmować zawiadywanie, np. sanitarką na placu manewrowym, płycie antypoślizgowej i pasie edukacyjnym. Pełne uzyskane zdolności oraz wiedza są testowane w czasie testu praktycznego. W wariantach samochodów przesyłających wartości płatnicze obowiązują pokrewne zasady.

Który kurs wybrać?

Ogólnie rzecz biorąc w ośrodkach usprawniania techniki jazdy mamy możliwość dołączyć do dwóch innych kursów – podstawowego oraz uzupełniającego. Pierwszy powinny robić osoby, jakie planują uzyskać wiedzę o normach metody jazdy w sytuacjach wyjątkowych, o kanonach ruchu drogowego, częstych oraz niecodziennych sytuacjach na jezdni i z psychologii konwoju. Więc – pragną otrzymać prawa do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi bądź przewożącymi wartości majątkowe. Zaś kurs uzupełniający jest to rozszerzenie posiadanych pozwoleń o nowe kategorie. Na przykład ktoś ma prawo jazdy kategorii B1 oraz zamierza mieć oprócz tego prawa do poruszania się samochodami klasy C1 czy D1. Mówiąc w sposób ogólny, zajęcia przeprowadza się oddzielnie dla kategorii: 1) A1, A2 oraz A, 2) B1, B, B+E, 3)C1, C1+E, C, C+E, 4)D1, D1+E, D, D+E. Kurs podstawowy dla wersji 1) ujmuje 6 godzin treningów teoretycznych oraz 18 godzin lekcji praktycznych, natomiast dla kategorii 2), 3) oraz 4) trening zawiera 6 godzin wykładów teoretycznych oraz 8 godzin zajęć praktycznych. Szkolenie uzupełniające dla grupy 1) to 3 godziny wykładów teoretycznych oraz 8 godzin praktycznych, natomiast dla innych kategorii w przypadku powiększenia o grupy A1, A2 oraz A to 3 godziny wykładów teoretycznych i 18 godzin praktycznych.

Co zrobić by kierować bankowozem?

Pojazdy dostarczające wartości finansowe to odrębny gatunek pojazdów. Nierzadko mówi się o nich „bankowozy”, bo dostarczają środki pieniężne do instytucji finansowych, bankomatów bądź najrozmaitszych miejsc, w których są one potrzebne. Jeśli ktokolwiek chce prowadzić samochód przekazujący fundusze jest zobowiązany bezwzględnie zrealizować szkolenie. Kurs na kierowcę konwojenta składa się z paru znaczących fragmentów. Na wstępie są lekcje teoretyczne, na których możemy dowiedzieć się bardzo dużo o kodeksach drogowych, przyczynach wypadków oraz o strategiach prowadzenia opisywanych pojazdów. Dodatkowo każdy uczeń powinien zyskać wiedzę z kręgu psychologii prowadzenia bankowozu. Powinien nauczyć się m.in. właściwego reagowania w sytuacjach kryzysowych. Tymczasem ćwiczenia praktyczne obejmują różnorakiego typu złożone wybiegi na jezdni, m in. nieregularny slalom, „szturm” na przeszkody, awaryjne zatrzymywanie się pod barykadą bądź pozorowanie zamachów.

Skoro pragniemy dostać upoważnienia na pojazdy transportujące wartości majątkowe, musimy mieć ukończone 21 lat oraz posiadać prawo jazdy stosownej kategorii (pozyskane wcześniej). Bezwzględnie musimy również iść do specjalisty medycyny pracy oraz psychologa po dokument o tym, że nie ma żadnych przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia wspomnianego wariantu samochodów. Ośrodki ćwiczenia metody jazdy udostępniają uczniom pełne porady na temat tego, jakim sposobem otrzymać wszelkie obowiązkowe formularze. Osoby zaciekawione opisywanym szkoleniem mogą kliknąć w ten link – Kurs na kierowcę bankowozu

Strona używa cookies
Ok