DJ konferansjer na wesele Toruń – podstawa udanej zabawy
13 stycznia, 2021
DJ na Imprezę Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć oraz korzystać z podpisu kwalifikowanego?

Procedura założenia podpisu kwalifikowanego nie jest bardzo skomplikowana. W kilku szybkich krokach da się założyć własny certyfikat kwalifikowany, przypisany tylko i wyłącznie jednej osobie. W jaki sposób uzyskać osobisty certyfikat kwalifikowany? Wystarczy kupić komplet zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a w następnej kolejności uruchomić oprogramowanie w komputerze. Ostatecznym elementem jest potwierdzenie tożsamości klienta w siedzibie sklepu. To jest wymagane do uruchomienia osobistego podpisu kwalifikowanego, z uwagi na to, że to poprzez spotkanie firma rozprowadzająca certyfikaty zatwierdza, że właściwa, nieudająca nikogo innego, osoba będzie korzystała z elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Kiedy jednak wszelkie formalności będą dopełnione z e-podpisu można czerpać bez przeszkód na wybrany okres. Data ważności da się wybrać samodzielnie. Kupując komplet określamy, czy potrzebujemy elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego  na rok lub 2-3 lata. Po tym okresie wystarczy przedłużyć o kolejne lata swój podpis oraz ciągle używać go bez trudu. Aby móc bezpiecznie korzystać z elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego koniecznych będzie kilka czynników, które decydują o właściwym składaniu podpisu.

Co składa się na bezpieczny osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany?

Podstawowym narzędziem, którego potrzeba, żeby móc korzystać z podpisu kwalifikowanego jest komplet kupiony w sklepie certyfikowanego producenta albo jego partnerów. Z reguły w zestawie znajdziemy: program komputerowy służący obsłudze podpisu kwalifikowanego, karta kryptograficzna oraz token albo czytnik.

Oprócz tego do pojedynczego podpisu kwalifikowanego przypisane są 2 specjalne kody PUK oraz PIN. Są one potrzebne do poprawnego stosowania podpisu kwalifikowanego. Kod PIN potrzebny będzie przy każdorazowym sygnowaniu plików, natomiast kod PUK stanowi ochrona w razie jeżeli wprowadzony kod PIN był po raz trzeci wpisany niepoprawnie oraz tym samym certyfikat został zablokowany. Poprawny kod PIN nadawany przy osobistych e-podpisach kwalifikowanych zazwyczaj ma 6 do 8 cyfr. To całkowicie ważne, by trzymać kod PIN bez dostępu innych osób. W razie konieczności kod PIN da się zaktualizować.

Posiadając tak samo czytnik albo token oraz PIN, można sygnować pliki, dlatego oddawanie ich w niepowołane ręce może wywołać pojawienie problemów. Wynika to z tego, że certyfikat kwalifikowany ma tę samą moc prawną, co podpis odręczny. W momencie straty któregoś z części zestawu do zostawiania podpisu kwalifikowanego, trzeba od razu bezzwłocznie powiadomić centrum certyfikacji, w celu zawieszenia podpisu, żeby nie miała inna osoba. Kwestie bezpieczeństwa są tutaj fundamentem, z uwagi na to trzeba zachować dużą ostrożność.

Co zrobić, by podpisać elektroniczny plik?

Wstawianie podpisu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych czynności. Korzystanie z własnego podpisu kwalifikowanego umożliwia podpisywanie plików w wielu formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie umożliwia używanie podpisu w różnych programach: dobrze przystosowany do pracy jest np. z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można sygnować przez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Należy tylko wgrać wybrany plik oraz odszukać wariant pośród wgranych certyfikatów. Trzeba wybrać swój osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany, a następnie sprawdzić, czy jest on odpowiedni. Kiedy wszystko jest gotowe należy zatwierdzić wprowadzone dane, przy tym wskazując folder zapisu. W tym momencie niezbędny będzie PIN, jakim będzie potwierdzone wprowadzenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, plik jest podpisany.

Jak wygląda prawidłowo podpisany plik?

To, czy plik jest prawidłowo podpisany da się szybko ocenić przez oprogramowanie albo przez czytnik plików PDF. Wszystko dzięki opcji przenoszenia informacji o autorze. Program wskazuje zawarte informacje na temat e-podpisu oraz osoby, która podpisała plik. Aby odpowiednio podpisać plik elektroniczny, trzeba trzymać się instrukcji. W opcjach programu powinny pojawić się łatwo dostępne narzędzia, także opcje związane bezpośrednio z elektronicznymi podpisami kwalifikowanymi. Trzeba pośród dostępnych certyfikatów odnaleźć osobisty, a następnie stwierdzić, czy dane się zgadzają. Jeżeli tak, należy kliknąć opcję „podpisz dokument” oraz potwierdzić swoje działania przez podanie dobrego numeru PIN. Od tej pory plik jest podpisany ważnym elektronicznym podpisem kwalifikowanym.

Należy jednak pamiętać o tym, że certyfikat kwalifikowany ma równą moc prawną, co podpis odręczny. Z tego powodu, trzeba sygnować tylko takie pliki, których pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, jeżeli są to pliki wymieniane z kontrahentem.

Cena  certyfikatu kwalifikowanego

Aby wskazać cenę certyfikatu kwalifikowanego, trzeba pomyśleć, jak będziemy korzystać oraz jak długi okres czasu będziemy potrzebować e-podpisu. Dokonując zakupu należy wskazać, jakim sprzętem planujemy operować – to jest, jakie elementy ma posiadać wybrany komplet oprócz samego oprogramowania sterującego podpisem – a do tego jego termin ważności. Własny elektroniczny podpis kwalifikowany da się zakupić na rok, dwa lub trzy lata. Oprócz tego na cenę podpisu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Kiedy planujemy posiadać obsługę instalacji oprogramowania przez firmę sprzedającą albo pobrać dodatkowe usługi, np. opcję znaczników czasu, wskazującą precyzyjny moment sygnowania pliku. Trzeba liczyć się z tym, że cena e-podpisu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Strona używa cookies
Ok