WordPress daje wiele funkcji jeśli chodzi o tworzenie stron internetowych, ich budowania i prowadzenia. Dzięki opcjom WordPressa powstają witryny, które da się bez trudu rozwijać także ze względu na pozycjonowanie. Żeby optymalizacja strony WWW na WordPressie miała sens, warto sięgnąć po wtyczki i narzędzia stworzone do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.
Page Speed Insight
Narzędziem niezwykle korzystnym do optymalizacji stron internetowych jest stworzony przez Google Page Speed Insight. Takie narzędzie w głównej mierze analizuje czas, którego wymaga przeglądarka, by w pełni załadować stronę . Na bazie danych Google ocenia witrynę w skali 0-100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie poprawia pozycji, tak niewielka wartość punktowa może wywołać jej zaniżenie. To co przydatne w funkcjonowaniu tego narzędzia, to kompletna analiza analiza danych, które oddziałują na ten albo inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, które elementy potrzebują zmian. Dla przykładu warto pomniejszać rozmiary obrazów, usuwać zasoby blokujące renderowanie, usuwać niepotrzebne już kody CSS, JavaScript albo wtyczki.
Google Lighthouse
Dobrze rozbudowanym narzędziem optymalizacji stron internetowych na WordPress jest także narzędzie Google Lighthouse, dostępne w przeglądarce. Działa w sposób zbliżony do Page Speed Insight, ale jest znacznie bardziej rozszerzone, ze względu na dostępność 5 kategorii. Kategorią pierwszą jest wydajność strony. Ocenia stronę WWW ze względu na jej działanie. Ocenia m.in. czas wyświetlenia strony, odnajduje niepotrzebne kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy konieczne do poprawy, by poprawić wydajność. Drugą kategorią jest dostępność. W tym obszarze istotne jest dostosowanie do użytkownika. Oceniane są np. opisy alternatywne, zrozumiałość języka czy wyraźna struktura.
Następny parametr – best practices – ocenia opcje strony internetowej pod względem zachowań użytkowników. Dla przykładu określa możliwość wklejania haseł, kwestie techniczne jak poprawne rozmiary pokazywanych obrazów oraz dobre użycie kodów HTML. Google Lighthouse analizuje stronę WWW także pod kierunkiem SEO. Bada między innymi zastosowanie opisów meta oraz atrybutu alt dołączanego do obrazów. Ostatnia z kategorii, czyli PWA (Progressive Web App) ma za zadanie oceniać, czy witryna posiada funkcję aplikacji dostępnej offline i czy właściwie działa w wersji uproszczonej. Tak szczegółowy audyt pokazuje wszystkie niedociągnięcia, które należy naprawić w kierunku optymalizacji strony WWW na WordPressie.
Test My Site with Google
Test My Site w odróżnieniu od Page Speed oraz Lighthouse koncentruje się przede wszystkim na mobilnych urządzeniach. Najistotniejszej weryfikacji podlega czas wyświetlenia witryny oraz sposób pokazania jej na komórkach. Test My Site tworzy szczegółowy raport pokazujący elementy, które należy naprawić. Dla przykładu wskazuje zasoby utrudniające renderowanie, efektywność JavaScript, a także sugeruje wyłączenie nieużywanych narzędzi. Ta funkcja pokazuje też ulepszenia, które pomogą dostosować witrynę do wymagań użytkownika, np. uruchomienie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google pokazuje też usprawnienia w zakresie takich działań, jak łatwa metoda logowania, rejestracji oraz płatności. Google oferuje szeroki zakres narzędzi pokazujących najważniejsze usprawnienia pozytywnie oddziałujące na optymalizację strony WWW.
Wtyczki optymalizacji stron internetowych na WordPressie
Obok narzędzi oferowanych przez Google do optymalizacji stron internetowych na Wordpresie da się wykorzystać też stworzone w tym kierunku wtyczki. Logując się do WordPressa otrzymuje się dostęp do bezpłatnych i płatnych wtyczek, które posiadają wiele funkcjonalnych dodatków, poprawiających strony WWW. Wtyczki powiązane z optymalizacją mają za zadanie dodawanie funkcji, które oddziałują na jakość strony.
Autoptimize – celem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja od strony kodów HTML oraz CSS. Za pomocą tej wtyczki eliminowane są nieużywane znaki w kodzie HTML. Za jej sprawą możliwa jest też optymalizacja czcionek i obrazów. Co więcej wtyczka Autoptimize przenosi skrypty w stopkę, dzięki czemu pomniejsza czas wyświetlania samej strony.
Yoast SEO – to wtyczka, jaka sprawdza wpisy, podstrony i strony itp. z uwagi na poprawność elementów SEO np. słów kluczowych, opisów alt, meta opisów czy parametrów title. Za pomocą tej wtyczki możliwa jest edycja tych poszczególnych elementów, a ponadto wtyczka pokazuje poprawnie przygotowane elementy i te, które należy poprawić w treści, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty optymalizacji strony WWW na Wordpresie.
W3 Total Cache – wpływa na czas wyświetlania strony. Za pomocą dodawanych reguł podnosi wydajność strony dzięki czemu wyświetla się ona zdecydowanie szybciej. Kieruje budowaniem cache (pamięci podręcznej), jej czyszczeniem i na redukcję kodów np. CSS oraz HTML. W ten sposób przeglądarka zachowuje pliki statyczne w czasie pierwszego wejścia na stronę, a przy następnych wejściach wyświetla ją bez obciążania serwera www.