Co sprawia, że warto posiadać elektroniczny podpis kwalifikowany ?
Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany
Internet daje wciąż wiele możliwości, za jego pośrednictwem da się wykonać wiele spraw, także administracyjnych i urzędowych. W tym celu można głównie używać dwa typy potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny podpis kwalifikowany.
Obie te alternatywy powstały z myślą zastąpienia dotychczas stosowanego podpisu ręcznego. Chociaż nie wypierają go całkowicie, dla znacznej ilości właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych zwykle łączy się z przesyłaniem wielu wniosków. Zastosowanie elektronicznych sposobów umożliwia zredukowanie czasu, jaki do tego momenmtu trzeba było poświęcić, aby dotrzeć do urzędu, zazwyczaj również poczekać w kolejce, a dopiero potem sfinalizować potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, takie same sprawy da się wypełnić bez opuszczania domu lub biura.
Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis ?
Na początek należy podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto na początek zastanowić się, do czego będziemy go używać. Profil zaufany znajdzie zastosowanie zaledwie w sprawach urzędowych na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP i CEIDG. Elektroniczny podpis ma z kolei szersze przeznaczenie, za sprawą czego wielu przedsiębiorców go wybiera. Osobisty elektroniczny podpis jest uniwersalny i uwierzytelnia każdy plik, który można było do tej chwili podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw urzędowo-administracyjnych poprzez elektroniczny podpis można sygnować również między innymi umowy, e-maile i kontrakty z kontrahentami biznesowymi.
Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że profil jest w pełni darmowy, z kolei za certyfikat kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis elektroniczny będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, ale da się go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany także ma swój termin sięgający 3 lat.
Jeśli ktoś potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis jest normą w biznesie. Pomimo kosztów – stosunkowo nie najwyższych, dzieląc kwotę na cały czas ważności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi fundament sprawnego działania w firmie. Szczególnie, że elektroniczny podpis tworzony pod kontrolą nowoczesnych udoskonaleń technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.
Zalety posiadania podpisu kwalifikowanego
Oprócz takiego samego zastosowania, które oferuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany pozwala również regulowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu poprzez osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany między innymi można sygnować i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać umowy i uczestniczyć w aukcjach i przetargach elektronicznych. Obok tego umożliwia podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy sygnowaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co podpis odręczny.
Jak uzyskać elektroniczny podpis kwalifikowany?
Elektroniczne podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród najbardziej popularnych jest elektroniczny podpis Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis trzeba wykupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający potrzeby sprzęt i program, przy tym wskazując, na jak długi czas ważności podpis będzie nam potrzebny. Po uzyskaniu zestawu, trzeba zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie odpowaiedni pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko dzięki temu e-podpis stanie się aktywny i możliwy do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i należy na nie przygotować dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu osobistego e-podpisu.
Jak używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?
Od chwili instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze i aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Obsługa programu nie powinna sprawić najmniejszego kłopotu. Trzeba podłączyć czytnik, wprowadzić kartę, a potem poprzez program widoczną funkcją „podpisz” nanieść na wybrany plik elektroniczny podpis, postępując zgodnie z wskazanymi możliwościami dotyczącymi formatu.
Chociaż elektroniczny podpis kwalifikowany kojarzy się z przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami czy prywatnymi osobami.