Serwis aut dostawczych
3 października, 2020
DJ na wesele – gwarancja dobrej zabawy
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Internet oferuje obecnie sporo różnych możliwości, z jego udziałem możemy wykonać wiele spraw, też administracyjnych i urzędowych. W tym celu można głównie stosować 2 typy potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy powstały z myślą zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie wypierają go na stałe, dla znacznej ilości osób prywatnych i właścicieli firm używanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze i redukuje wykorzystaną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych często wiąże się z wypełnianiem wniosków. Zastosowanie elektronicznych sposobów pozwala na zmniejszenie czasu, jaki dotychczas trzeba było poświęcić, by dotrzeć do urzędu, przeważnie również poczekać w kolejce, a następnie załatwić formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i podpisowi kwalifikowanemu, takie same sprawy można załatwić bez wychodzenia z biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy podpis kwalifikowany?

Na początek warto podkreślić, że podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto na początek ocenić, jak będziemy go stosować. Profil zaufany można stosować tylko w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP lub CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma jednak szersze przeznaczenie, z uwagi na co spora część właścicieli firm go wybiera. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy plik, który można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym oprócz spraw czysto urzędowych przez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy także na przykład umowy, e-maile i kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie darmowy, z kolei za certyfikat kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, po czym można go bez przeszkód reaktywować. Profil zaufany także ma swój termin ważności do 3 lat.

Jeżeli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany okaże się absolutnie wystarczający. Z kolei e-podpis kwalifikowany jest normą w biznesie. Pomimo kosztów  – stosunkowo nie najwyższych, rozkładając kwotę na pełen okres aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi bazę sprawnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis kwalifikowany działa w oparciu współczesnych udoskonaleń technicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Korzyści uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego wykorzystania, które gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis  umożliwia także sygnowanie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu przez elektroniczny podpis między innymi można sygnować i wysyłać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać umowy i brać udział w przetargach i aukcjach online. Poza tym pozwala na podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać certyfikat kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z szczególnie rozpoznawalnych jest podpis kwalifikowany Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis trzeba zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert pakiet zawierający potrzeby sprzęt i oprogramowanie, przy tym określając, jak długo okres ważności podpis będzie nam użyteczny. Po odbiorze pakietu, trzeba zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, po czym umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, w którym odpowiedni pracownik zweryfikuje personalia nabywcy. Tylko takim sposobem elektroniczny podpis kwalifikowany będzie aktywowany i gotowy do użytku. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie zabrać dokument tożsamości oraz fakturę zakupu podpisu kwalifikowanego.

Jak używać osobistego e-podpisu?

Od momentu instalacji oprogramowania na wybranym komputerze oraz aktywacji osobistego e-podpisu, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Praca na kartach programu nie powinna powodować najmniejszego trudu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, po czym przez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” wstawić na wygenerowany plik elektroniczny podpis, kierując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Chociaż certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i zgodność dokumentów zawartych z urzędami, firmami albo osobami prywatnymi.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny Toruń

Strona używa cookies
Ok