Leasing jest metodą finansowania łączącą w sobie równolegle kredyt i wynajem. Na podstawie umowy podpisanej z leasingodawcą (podmiotem finansującym) możliwe jest eksploatowanie konkretnego środka trwałego. Podmiot finansujący kupuje wskazany w umowie środek trwały, po czym oddaje go leasingobiorcy, który używa go pokrywając raty leasingowe. W chwili końca umowy istnieje możliwość, by zakupić przedmiot leasingu na własność, a cena zakupu stanie się mniejsza niż wartość rynkowa.
Zazwyczaj przedmiotem pod leasing jest rzecz nieruchoma lub ruchoma, służąca celom zarobkowym. Z uwagi na to przedmiotem pod leasing może stać się np. lokal, maszyny i linie produkcyjne, biurowy sprzęt, komputery itp. Najbardziej popularnym przedmiotem pod leasing dla firm są samochody ciężarowe oraz osobowe i to na nie, łatwo znaleźć sporo ofert.
Uzyskać można dwa rodzaje leasingu: finansowy i operacyjny. Myśląc o wzięciu przedmiotu w leasing, warto rozważyć, jaka odmiana okaże się korzystniejsza. W operacyjnym leasingu dla firm podatek VAT naliczany jest razem z następnymi ratami. Korzyścią tej odmiany leasingu jest to, że większość opłat da się uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów. Na przykład dla aut będzie to oprócz raty leasingowej, opłata początkowa, zakupy paliwa, przeglądy samochodu albo kupno wyposażenia.
Choć leasingobiorca ma za zadanie regulowania rat leasingowych, na czas okresu umownego sam środek trwały w leasingu pozostaje własnością leasingodawcy, z uwagi na to nie wolno wskazać go jako swojego w ewidencji. Co więcej operacyjny leasing dla firm wymaga określenia czasu umowy na co najmniej 40% czasu amortyzacji przedmiotu leasingu.
W odróżnieniu od tego, leasing finansowy umożliwia wprowadzenie odpisu amortyzującego, ponieważ środek trwały w leasingu już na starcie jest własnością firmy. Umowę podpisuje się na czas określony, jednak nie trzeba wskazać czas trwania minimalnego. Można więc podpisać umowę na czas zgodny z potrzebą. Kolejną różnicą jest to, że w finansowego leasingu dla firm cały podatek VAT wliczony jest łącznie z pierwszą ratą leasingową. Z kolei do kosztów uzyskania przychodu wlicza się zaledwie odsetki z rat, a nie pełne raty.
Leasing mogą wziąć nawet firmy, które właśnie założyły swoją działalność. Wszystko zależy od samego podmiotu finansującego i przedmiotu, który przedsiębiorca zamierza wziąć w leasing. Niektórzy leasingodawcy przedstawiają oferty leasingu dla firm już od momentu 1 dnia działalności. Dla większości leasingodawców minimum to trzy miesiące od chwili rozpoczęcia działalności. Od pierwszego dnia funkcjonowania firmy najłatwiej uzyskać leasing na samochód dostawczy lub osobowy. Przy innych środkach trwałych jak maszyny czy lokale z reguły minimalny okres prowadzenia działalności gospodarczej wynosi 6 miesięcy, choć zazwyczaj wynosi nawet całego roku. Firmom z długim stażem pracy znacznie łatwiej wziąć leasing.
Każdy środek trwały pod leasing dla firm musi być w pierwszej kolejności koniecznie ubezpieczony przez leasingobiorcę. Wszystkie samochody powinny mieć zakupione AC, z kolei maszyny i sprzęt powinny być ubezpieczone od kradzieży i zniszczeń. Wydatki serwisu oraz reparacji także spoczywają w obowiązku leasingobiorcy, o ile umowa nie określa, że w ratach leasingowych wliczone będą wydatki obsługi serwisowej. Istotne jest, aby po podjęciu leasingu dla firm, wszystkie naprawy były wykonywane przez autoryzowany serwis. Przeważnie nie jest istotne, kto będzie używał z środka trwałego w leasingu, o ile przedsiębiorca nie zamierza wynajmować ani użyczać go klientom czy kontrahentom.
Podstawową zaletą podjęcia leasingu dla firm jest obniżenie podatku ze względu na włączenie w koszty uzyskania przychodu rat leasingowych. Sporym plusem jest też dobranie wysokości rat . Poza tym jest to bardziej opłacalne w porównaniu do kredytu. Znacznie łatwiej uzyskać leasing tak samo z uwagi na formalności, jak i zabezpieczeń, a w chwili, gdy przedsiębiorca postanowi pobrać kredyt na inny cel, trwająca umowa leasingu nie zmniejsza zdolności kredytowej. I choć leasing dla firm opisują twarde zasady umowne, na temat okresu trwania, a sam środek trwały przeważnie nie należy do firmy, warto zastanowić się nad leasingiem.
Aspektem, który zdaje się bardzo korzystny to możliwość kupna na własność środka trwałego leasingu. Szczególnie w wariancie leasingu dla firm z niewielkim wykupem. To oznacza, że środek trwały da się nabyć niższym kosztem niż jego wartość rynkowa. Dodatkowo wykupienie przedmiotu leasingu dla firm da się włączyć w koszty uzyskania przychodu, a także odliczyć od niego podatek VAT. Poza tym do kosztów da się policzyć także wszystkie wydatki związane z użytkowaniem. Dodatkowym plusem jest to, że po zakończeniu jednego leasingu, łatwiej zdobyć następny leasing dla firmy.
http://kredyty.torun.pl/leasing/