Etykieciarki Aplikatory etykiet Etykietowanie produktów
Etykieciarki wykorzystujące innowacyjne techniki nakładania etykiet
21 marca, 2017
Nogi drewniane balustrady i poręcze drewniane Tralki drewniane
Ciekawe pomysły ozdabiania mieszkań – nogi drewniane, tralki, nakładki, poręcze
23 marca, 2017

Pojazdy uprzywilejowanie – zdobywanie uprawnień, wymagania, rodzaje kursów

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kursy dla kierowców

Jak wygląda kurs na pojazdy uprzywilejowane?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się udoskonalaniem metody jazdy mamy możliwość znaleźć propozycję zajęć dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od wielu lat cieszą się dużym powodzeniem – zarówno te na karetki, jak i na pojazdy Straży Granicznej. Nie ma się czemu dziwić – mamy szansę po nich błyskawicznie znaleźć zatrudnienie. Przytoczone szkolenia mają głównie przygotować prowadzącego pojazd do właściwego reagowania w różnych okolicznościach, nieraz bardzo trudnych oraz rzadkich. Realizowanie manewrów na trasie, przejeżdżanie z włączonym alarmem przez przejścia na czerwonym świetle lub naruszanie zasady nie przekraczania pewnej prędkości i nieoczekiwane zatrzymywanie pojazdu – to jedynie niektóre z zadań, które stoją przed uczestnikami. Przeważnie instruktorom bardzo zależy, aby prowadzący opanował zdolność sterowania samochodem wtedy, kiedy pojawia się wrażenie, że jest to nierealne. Utrata kontroli w każdej sekundzie potrafi spowodować ciężki wypadek. Adresatami kursu są kierowcy, którzy zamierzają zarabiać w obywatelskich firmach zajmujących się ochroną ludzkiego zdrowia oraz życia, dozorowaniem porządku publicznego, dostarczaniem wartości pieniężnych czy gaszeniem pożarów.

Plan kursu zawiera więc zadania przeprowadzane na rozmaitych obszarach: na płytach poślizgowych czy torze szkoleniowym. Kurs początkowy trwa 14 godzin i obejmuje 6 godzin wykładów i 8 godzin warsztatów praktycznych. Jakie problemy mają możliwość pojawić się na ćwiczeniach? Po pierwsze z kręgu kodeksów ruchu drogowego, problematyki pojawiania się wypadków na jezdni, psychologii komunikacji drogowej bądź metody jazdy w ograniczonych warunkach. Szkolenie kończy się naturalnie sprawdzianem z części akademickiej i części praktycznej.

Sprawdzian z części teoretycznej trwa 25 minut oraz obejmuje 20 pytań w formie testu. Uczestnik musi obligatoryjnie oznaczyć trafnie tylko jedną odpowiedź. Pozytywny wynik egzaminu można uzyskać, w przypadku kiedy co najmniej 16 odpowiedzi jest dobrych.

Egzamin z części praktycznej zawiera przeprowadzenie określonych manewrów, przykładowo wymijania przeszkody bądź szybkiego zmniejszania prędkości na zakręcie. W przypadku kiedy kursant nieprawidłowo zrealizuje dwa razy takie samo zadanie, otrzyma niekorzystny wynik z sprawdzianu.

Jakie są główne wymagania stawiane kursantom?

Przede wszystkim jest dysponowanie prawem jazdy wybranej kategorii. Niewątpliwie ktoś, kto chce być kierowcą – konwojentem albo kierowcą wozu pogotowia ratunkowego, musi koniecznie mieć doświadczenie. Uczestnikiem kursu mówiąc w skrócie nie może być zatem osoba, jaka chwilę temu zdobyła prawo jazdy. Liczba godzin każdego szkolenia jest przystosowywana do kwalifikacji i predyspozycji każdego zainteresowanego (kurs początkowy, kurs rozszerzony). Podstawowym wymogiem jest także ukończenie 21 lat oraz przedstawienie bieżącego świadectwa od specjalisty medycyny pracy i od psychologa. Ustalą oni, czy nie ma konkretnych przeciwwskazań do przyjęcia do pracy w charakterze zawodowego kierowcy.

Jak stres wpływa na pracę kierowcy?

Podczas zajęć wszyscy uczestnicy będą uzyskiwać wiedzę z zakresu psychologii transportu. Na zajęciach zapoznają się z wątkiem stresu, jaki wyjątkowo mocno wpływa na postępowanie za kierownicą. Jego źródłem potrafią być skrajnie uciążliwe okoliczności na drodze albo sytuacje życiowe wożonych osób. Zajęcia teoretyczne mają za cel objaśnić uczestnikom takie problemy, jak: wpływ osobowości na podejmowanie decyzji za kółkiem, silnego stresu, napojów z alkoholem oraz pozostałych specyfików odurzających na umiejętność manewrowania pojazdem.

Psychologia komunikacji drogowej obejmuje elementy psychologii percepcyjnej, psychologii pracy, psychologii uzależnień i wielu innych dyscyplin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w zasadzie nie będzie sprawdzana specjalna wiedza wszystkich problemów, bowiem jest to zadanie studiów podyplomowych. Ostatnio niniejsza dyscyplina szybko się rozwija, ponieważ ogromna liczba osób z prawem jazdy zamierza posiadać wyraźną specjalizację, m in. zamierza transportować wartości pieniężne lub chorych pacjentów do placówek zajmujących się ochroną zdrowia.

A z przeciwnej strony spora liczba psychologów jest zajętych analizowaniem kierowców, jako grupy społecznej bardzo narażonej na stres i rozmaite inne dolegliwości. Trzeba tu wyszczególnić choćby za dużą liczbę godzin spędzonych w pracy, zredukowane związki z rodziną (u kierowców wykonujących pracę w transporcie międzynarodowym) albo wyższe procentowo narażenie na urazy w wyniku wypadków drogowych.

W jaki sposób uczestnicy zostaną podzieleni?

Pierwsza grupa kierowców – tutaj będą wpisane osoby, które dokładnie znają przepisy, mają wypracowane dobre nawyki oraz w ogóle nie robią żadnego zagrożenia w trakcie prowadzenia samochodu. Instruktorzy będą opierać się na dwóch korzystnych stronach tych uczestników: wprawy spostrzegania niebezpieczeństwa oraz na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa kursantów – tu zapisani zostaną kierowcy, którzy przypadkiem stwarzają niebezpieczeństwo dla innych uczestników jezdni. Planują poprawić swoje błędy (mino, że robią ich sporo), planują uczyć się dobrego reagowania w skrajnych warunkach.

Trzecia grupa kursantów – do niej będą chodzili kierowcy, jacy świadomie powodują rozmaite zagrożenia oraz z pełną świadomością zachęcają innych do zuchwałych zachowań. Dodatkowo planują skorygować swoje braki i wykazują się chęcią pogłębiania wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.

Jeśli planujesz dowiedzieć się dużo więcej, kliknij w ten link – http://www.szkoly-jazdy.com.pl/kursy-prawo-jazdy/pojazdy-uprzywilejowane/

Strona używa cookies
Ok