Kiedy auta zyskują specjalne upoważnienia? Jakie kodeksy posiadają tutaj moc prawną? Mianowicie do aut uprzywilejowanych klasyfikuje się jakiekolwiek auta ochraniające ludzkie zdrowie, życie bądź własność. Zaliczają się tu również pojazdy, jakich priorytetowym zadaniem jest chronienie bezpieczeństwa regionu, zapewnienie ładu państwowego czy zbliżone operacje mające wpływ na funkcjonowanie ludzi w rozleglejszej perspektywie. Pojazdami uprzywilejowanymi są też tzw. kolumny samochodów, np. kolumny pojazdów Służby Więziennej bądź Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Takie pojazdy mają również dawać bezpieczeństwo jednostkom publicznym pełniącym władzę w regionie. Przypada im wyjątkowa ochrona (m. in. głowie państwa bądź senatorom). Do samochodów uprzywilejowanych należy zaklasyfikować również auta wykonujące na jezdniach akcje reorganizacyjne, odświeżające lub porządkowe, a także busy szkolne albo transportujące osoby niepełnosprawne.
Wszystkie wyszczególnione pojazdy mają na jezdni specjalne upoważnienia. Przede wszystkim inni przejezdni muszą ustąpić im pierwszeństwa, czyli zejść z drogi, zawrócić albo w pozostały sposób utworzyć miejsce. W czasie, kiedy pojazd uprzywilejowany uruchamia sygnalizację wizualną i audio, wszyscy prowadzący auta, rowerzyści, motocykliści oraz przechodnie muszą reagować w zgodzie z rzeczoną regułą. Naturalnie kierowców pogotowia ratunkowego lub samochodów policyjnych także wiążą dyrektywy: dostosowania prędkości do wymogów panujących na jezdni, rozważnego prowadzenia i niestwarzania kolejnego ryzyka. W Polsce kierowców środków transportu uprzywilejowanych dotyczą: Prawo o ruchu drogowym i Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 grudnia 2003 roku.
Kierowców-konwojentów obligują analogiczne regulaminy co kierowców pojazdów uprzywilejowanych, a mianowicie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Przepis o ruchu drogowym. Są jednakże dodatkowe wyznaczniki do przemieszczania wartości pieniężnych, zwłaszcza różnego charakteru czeków, weksli oraz kolejnych materiałów będących substytutem gotówki. Dowolny przewóz zabezpieczany powinien spełniać wymaganie co do liczby konwojentów, np. od 24 do 50 jednostek obliczeniowych musi ochraniać trzech konwojentów. Dodatkowo wskazany konwój musi być pilnowany za sprawą elektronicznych zabezpieczeń, m.in. zespołów sygnalizacji włamania, systemów telewizji dozorowej albo funkcji „panika”. Ci którzy zajmują miejsce za kierownicą takich samochodów muszą obligatoryjnie przejść specjalny kurs na kierowcę pojazdu przewożącego wartości pieniężne.
Sporo Ośrodków Doskonalenia Kierowców oferuje specjalne zajęcia dla tych, którzy planują uzyskać pozwolenia na kierowanie autami uprzywilejowanymi czy przewożącymi wartości pieniężne. Częstokroć można je podzielić na dwie partie: szkolenia bazowe oraz szkolenia uzupełniające. Pierwsze obowiązują osoby, które dopiero pragną dostać uprawnienia na kierowcę-konwojenta albo kierowcę pojazdu uprzywilejowanego. Inny typ dedykowany jest dla tych, co pragną udoskonalić aktualnie posiadane umiejętności oraz poszerzyć wiadomości. Treningi ponadto zawierają część akademicką oraz część funkcjonalną Ich zamierzeniem jest wydajne wyszkolenie kierowców do bezwypadkowego realizowania najrozmaitszych zwrotów podczas jazdy w ciężkich okolicznościach, np. gwałtownego hamowania, mijania barier z równoczesnym hamowaniem bądź jechania samochodem na nadzwyczaj zalanej ścieżce, gdzie istnieje spore niebezpieczeństwo poślizgu. Trenerzy w czasie ćwiczeń zwracają nadzwyczajną uwagę na pozycję odbieraną przez kierowcę za kółkiem kierownicy, ostrość zwrotów (inaczej synchronizację fizyczną), łatwość uwagi na ulicy oraz przeróżnych detalach mających spore znaczenie podczas prowadzenia. Co więcej? Osoby siedzące za kierownicą podczas lekcji uczą się, w jaki sposób zwalniać gdy pojazd osiąga astronomiczną szybkość bądź zatrzymywać się awaryjnie na zakręcie. Regularnie przeznacza się dłuższą chwilę na jeżdżenie po trolejach, jakie mają pozować wypukłości klasycznej jezdni, mianowicie koleiny.
Fundamentalnym zamierzeniem jazdy defensywnej jest maksymalizowanie profitów z nauczonych nawyków oraz ruchów. Chodzi tutaj o przewidywanie określonych zdarzeń na jezdni, poprawną jej obserwację oraz ustalanie poszczególnych manewrów. Szkolenia jazdy defensywnej są przypisywane praktycznie wszystkim kierowcom, gdyż nauczają jakim sposobem prawidłowo prowadzić po ulicach osiedlowych, w środku miasteczka albo po trasie szybkiego ruchu. Dzięki niemu można w błyskawiczny oraz przejrzysty sposób przyuczyć się równej jazdy, właściwego komunikowania światłami, używania biegów lub dobierania pasu ruchu. Trenerzy w momencie jazdy demonstrują, jakie konkretny kierowca posiada uchybienia, jak opanować przydatne nawyki i jak zachować się w okolicznościach skrajnych. Podsumowując: jeżdżenie autem w sposób defensywny musi być każdorazowo pewne. Prowadzący musi reagować w harmonii z wykształconymi zasadami i nawykami, kierować zręcznie i konsekwentnie. Jeżeli planujesz wiedzieć o wiele więcej w temacie kursów dla kierowców, wejdź w ten link – Kursy dla kierowców-konwojentów